Het portret

Workshop met schoolkinderen

Zelfportret

Kinderen gaan een portret schilderen

Kinderen van de basisschool groep 6

In groepjes van vier en tijdens drie bijeenkomsten werkten de kinderen naar het maken van een zelfportret toe. De volgende punten kregen de aandacht.

  • Tekenen en schetsen
    • Goed kijken
    • Verhoudingen
    • Compositie
  • Schilderen
    • Experimenteren met verf
    • Kleur gebruik
    • Mengen
  • Het uitvoeren van een zelfportret
    • Licht en donker
    • Struktuur
    • Achtergrond
    • Signeren

Het ging er vooral om dat de kinderen de mogelijkheden verkenden , en aanwijzingen kregen waar je op moet letten bij het maken van een portret. Om uit eindelijk tot een eigen schilderij te komen. Ieder komt op andere manier uit de verf. Telkens is er weer spraken van een keuze. En een eigen beslissing waar je de aandacht op wilt leggen. Daarbij is het ook het “leren” beheersen van de techniek. Veel gebeurt per ongeluk, gaat per ongeluk “goed” of “fout”. Het toevalseffect kan een grote rol spelen en ook dat verschilt van kind tot kind, van persoon tot persoon.

Waar voel je je fijn bij ,wat wil je bereiken. Allemaal vragen die aan de orde kunnen komen. Op een volgende pagina laat ik zien hoe ik op een dag voorstelde aan de leiding, dat ik zou gaan zitten tekenen.

De opbouw van een portret via een referentiefoto zie volgende pagina https://www.komuitdeverf.nl/portret-opbouw/

Call Now ButtonBel Camphuijsen Art